De koers van betalingsbedrijf Adyen ging donderdag hard onderuit op de Amsterdamse beurs. De resultaten van het betaalbedrijf vielen duidelijk niet in de smaak bij beleggers en het aandeel werd uiteindelijk 39 procent lager gezet. Daarmee verloor Adyen bijna 19 miljard euro aan beurswaarde.

“Adyen behoorde heel lang tot de favorieten bij beleggers, het bedrijf had steeds hele goede winstmarges. Nu vallen de marges tegen en komt er een winstwaarschuwing, samen met tegenvallende cijfers. Daar zitten beleggers niet op te wachten en iedereen wil er nu tegelijkertijd uit”, zo verklaarde Cees Smit, beleggingsexpert bij Today’s Group, de koersval.

Hij wees erop dat het aandeel de afgelopen jaren heel hard is gestegen waardoor veel beleggers, ook na de daling van donderdag, nog op winst staan. “Maar als zo’n aandeel een duw krijgt gaat het in een keer heel hard, zo gaat dat helaas met lievelingen.”

De koersval van Adyen trok ook de AEX-index met de 25 belangrijkste bedrijven op de Amsterdamse beurs hard omlaag. De graadmeter sloot 2,5 procent lager op 737,63 punten.

Naast Adyen kwamen ook verzekeraar Aegon, bouwer BAM, en laadpalenbedrijf Fasned donderdag met de financiële resultaten naar buiten. Het aandeel Aegon daalde donderdag bijna 5 procent, terwijl het aandeel BAM bijna 2 procent zakte. Het aandeel Fastned steeg daarentegen met bijna 2 procent.

Adyen loopt tegen hogere loonkosten en tragere groei aan

Betalingsverwerker Adyen is in de eerste helft van 2023 minder hard gegroeid dan kenners hadden verwacht. Het Amsterdamse bedrijf, dat betaaltransacties afhandelt voor bedrijven als McDonald's en Hennes & Mauritz (H&M), zag onder meer de loonkosten stijgen doordat het meer mensen heeft aangenomen. Ook werd de groei van de netto-omzet in de eerste helft negatief beïnvloed door de hogere inflatie en rentetarieven, en een toenemende prijsconcurrentie in de sector.

Adyen verwerkte in de eerste zes maanden van het jaar 426 miljard euro aan betalingen, wat 23 procent meer was dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee boekte het bedrijf 739 miljoen euro omzet, een stijging van 21 procent. Zowel de transacties als de omzet vielen daarmee lager uit dan analisten hadden verwacht. Vooral de groei van de netto-omzet in Noord-Amerika viel tegen. Daar was namelijk sprake van een ruimschootse halvering van de groei tot 23 procent.

De winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen nam daarnaast af met 10 procent tot 320 miljoen euro. Dat was ook lager dan voorzien. De winstmarge kwam daarbij uit op 43 procent, terwijl analisten hadden gerekend op een marge van ruim 48 procent.

Adyen breidde zijn personeelsbestand vorig jaar uit met ongeveer 1.150 werknemers en heeft aangegeven in 2023 een vergelijkbaar aantal mensen te willen aannemen als voorbereiding op de volgende groeifase. Het bedrijf vaart daarmee een andere koers dan grote techconcerns als Amazon, Google en Facebook. Zij kondigden dit jaar juist massaontslagen aan.

In de eerste jaarhelft nam het bedrijf 551 nieuwe mensen aan, waarmee het nu goed is voor 3.883 voltijdsbanen. Het bedrijf verwacht wel dat de snelle personeelsgroei vanaf begin volgend jaar geleidelijk zal afnemen.

Aegon lijdt verlies van bijna €200 miljoen door investeringen in VS

Verzekeraar Aegon heeft in de eerste helft van dit jaar opnieuw verlies geleden. Het nettoverlies kwam uit op 199 miljoen euro, meldt Aegon donderdag. Eerder aangekondigde investeringen in Amerikaanse activiteiten zorgden volgens Aegon voor de rode cijfers.

Topman Lard Friese noemt de eerste zes maanden van 2023 niettemin een "solide" half jaar. "Ons bedrijfsresultaat steeg met 3 procent vergeleken met dezelfde periode in 2022. Het weerspiegelt verbeterde resultaten in alle verzekeringsonderdelen."

Vorig jaar leed Aegon ook flink verlies en stond het bedrijf onderaan de streep zo'n 2,5 miljard euro in het rood.

Aegon heeft zijn Nederlandse verzekeringsactiviteiten inmiddels verkocht aan ASR. In juli was de overname rond, maar de eerste helft van het jaar gebruikte de verzekeraar nog de naam Aegon. Het miljardenverlies van vorig jaar kwam door die verkoop.

Het volledig integreren van de verzekeringsactiviteiten van Aegon in ASR is naar verwachting uiterlijk in 2026 klaar. Door de samenvoeging ontstaat een van de grootste verzekeraars in Nederland.

Aegon wil zich volop richten op groei in de Verenigde Staten, meldde de verzekeraar eerder. Zo wil het bedrijf de Amerikaanse tak Transamerica in de VS onder meer laten groeien door het netwerk van adviseurs uit te breiden van 70.000 naar 110.000.

Ook wil Aegon groeien op de Amerikaanse pensioenmarkt. Het bedrijf regelt al de financiële kant van veel pensioenen in de VS en ziet op die markt nog meer kansen nu ook in de VS de vergrijzing er aankomt.

Lagere winst voor bouwer BAM door kostenoverschrijdingen

 Bouwconcern BAM heeft de winst en omzet in de eerste helft van dit jaar zien dalen. In Nederland stond de winst onder druk als gevolg van "ontwerpkwesties" en kostenoverschrijdingen bij vier projecten, werd donderdag bekend.

De nettowinst daalde, van 85,7 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar, tot 60,2 miljoen euro. De omzet kwam uit op 3 miljard euro, vergeleken met 3,3 miljard euro een jaar eerder. "Onze marktomstandigheden bleven uitdagend in het eerste halfjaar", zegt BAM-topman Ruud Joosten in een toelichting. Toch hebben volgens hem de meeste activiteiten "een bevredigende operationele prestatie" geleverd.

De Nederlandse divisie van de onderneming zag de operationele winst dalen tot 55 miljoen euro. Dat was een jaar eerder nog 97,6 miljoen euro. "De Nederlandse woningmarkt staat onder druk, maar blijft een belangrijk speerpunt van onze groep vanwege het structurele tekort aan woningen", aldus Joosten. Het bouwbedrijf heeft in juni grondposities gekocht voor 500 nieuwe woningen.

BAM wijst er ook op dat de recente val van de Nederlandse regering voor extra onzekerheid heeft gezorgd in de bouw- en vastgoedsector. Ook de wetgeving op het gebied van stikstof speelt het bouwconcern parten. Daarbij zetten kostenstijgingen en een hogere rente projecten onder druk.

De orderportefeuille bedraagt 9,5 miljard euro. Aan het eind van vorig jaar was dit nog 10 miljard euro.

BAM kan nog altijd geen inschatting geven van de gevolgen van een onderzoek naar mogelijke fraude bij enkele reeds opgeleverde projecten van BAM International. De bouwer vernam in oktober vorig jaar van opsporingsdienst FIOD en het Openbaar Ministerie dat het bedrijf verdachte is in een strafrechtelijk onderzoek. "De timing en mogelijke uitkomst van het onderzoek zijn onzeker. Daarom kan de potentiële negatieve financiële eventuele impact van de uitkomst van het onderzoek op dit moment niet betrouwbaar worden ingeschat", aldus BAM. De impact kan mogelijk wel "materieel" zijn.

Voor heel 2023 verwacht BAM een winstmarge te behalen hoger dan 4 procent. In de eerste helft van dit jaar bedroeg deze winstmarge precies 4 procent.

Fastned verdubbelt omzet en ziet positief bedrijfsresultaat

 Fastned, bekend van de snellaadstations langs de snelweg, heeft zijn omzet in de eerste helft van dit jaar zien verdubbelen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat had het bedrijf onder andere te danken aan de stijging van het aantal elektrische voertuigen op de weg. Bovendien opende Fastned relatief veel stations in de maanden januari tot en met juni.

Zo steeg het aantal laadsessies met 86 procent op jaarbasis tot 1,7 miljoen. De totale inkomsten voor het bedrijf kwamen daardoor uit op ruim 26 miljoen euro, een stijging van 108 procent. Onder de streep schreef Fastned nog wel rode cijfers, namelijk een verlies van 10,3 miljoen euro. Dat was wel minder dan de 11,4 miljoen euro van een jaar geleden.

Fastned wist voor het eerst in zijn bestaan wel een positief onderliggend bedrijfsresultaat te boeken van 2,8 miljoen euro in de eerste helft van het jaar.

Fastned opende dit jaar tot eind juni 28 nieuwe laadstations, waarmee het totaal uitkwam op 272 verspreid over zes landen. Daarmee nam het aantal snelladers toe met 259 tot 1500, waarmee er gemiddeld 5,5 snellaadpunten per station aanwezig zijn.

Vorig jaar lag dat aantal op 5,1. Gebruikers van de punten hoeven bovendien steeds minder lang te wachten tot hun voertuig is opgeladen. Dat schrijft Fastned onder meer toe aan het feit dat er meer voertuigen zijn met snellere batterijen, in combinatie met snelle laders en meer laadstations.

De vooruitzichten zien er verder goed uit voor het bedrijf. Zo zal het aantal elektrische voertuigen de komende jaren alleen maar verder toenemen. Fastned gaat ervan uit, op basis van cijfers van belangenclub ChargeUp Europe, dat er tegen 2030 ruim 44 miljoen elektrische voertuigen rondrijden die gebruik zullen maken van 500.000 snelladers verdeeld over stations in Europa. Het bedrijf zelf stelt zich ten doel om tegen die tijd duizend snellaadstations te hebben.

LEES OOK: ‘Dit lijkt erg op de jaren 1999 en 2000’: beursstrateeg vergelijkt huidig optimisme met late fase van dotcomzeepel en noemt 3 manieren voor beleggers om zich in te dekken